{ "Samlingar": [ {"Titel":"Offentlig konst i Ystad", "Verk":[ {"Titel":"Ernst-Hugo Järegård till minne", "id": "19", "Konstnär":"Ahlström, Jenny (1963-)", "Material":"Mosaik, foto m.m.", "År":"2001", "Dimensioner":"2,4 m hög", "Placering":"Vid järnvägsstationen", "Latitude":"55.427210", "Longitude":"13.823790", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/18.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/07_Ernst-Hugo_Jaregard_till_minne.mp3"} ], "Beskrivning":"Ernst-Hugo Järegård föddes i Ystad 1928. Efter hans död 1998 hördes ofta en uttrycklig önskan från Ystadborna att man borde hedra den store skådespelaren med, som många uttryckte det, en staty. 2001 kom Kulturnämnden till skott. Pengar avsattes och man gav dåvarande Konstmuseichefen Thomas Millroth i uppdrag att utlysa en tävling om hur ett sådant minnesmärke skulle utformas. Valet föll på konstnären och formgivaren Jenny Ahlström från Onslunda och hennes kontroversiella förslag på en skulptur i spegelmosaik, glas och betong. Åsikterna om detta val pågick länge och ganska hätskt i massmedia. Förslaget var långt ifrån den staty som så många ville se. Ernst-Hugo Järegårds efterlevande var till en början inte heller nöjda, men man försonades så småningom och deltog i invigningen sommaren 2001. Som många andra omstridda offentliga konstverk är skulpturen i dag en omtyckt ögonfägnad som många gärna tar del av, ofta i väntan på tåget. Insprängd i glasmosaiken ligger olika svartvita bilder på Ernst-Hugo Järegård i hans mest kända rollgestalter.\n\n Jenny Ahlström är konstnär, grafiker och formgivare. Hon arbetar gärna med udda material som glas, plast, papper och metall.\n\n" } , {"Titel":"Skolflickor", "id": "7", "Konstnär":"Alef, Thorwald (1896-1974)", "Material":"Brons och granit", "År":"1960", "Dimensioner":"1,4 m hög med sockel", "Placering":"Västerportskolan, Väktaregatan 6", "Latitude":"55.431271", "Longitude":"13.809293", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/6.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/26_Skolflickor.mp3"} ], "Beskrivning":"När Västerportskolan (tidigare Västervångskolan) invigdes 1960, skänktes konstverket Skolflickor till Ystads stad från företaget E Nyströms Byggnads AB som var huvudentreprenör vid skolbygget. På en granitsockel står två glada flickor gjutna i brons, de verkar vara på väg med lätta ben, kanske till en skolavslutning? De har fina klänningar med sommarvind i kjolarna och en av flickorna har en blomsterbukett i handen. I Jönköping står en skulptur, nästan identisk med den i Ystad, men med namnet Smålandsflickor.\n\n Thorwald Alef växte upp i Jönköping och studerade på Althins målarskola 1917-18 och vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1919-22. Han debuterade som målare och anses vara en av Sveriges tidigaste modernister. Han övergick senare till skulptur. Många av hans verk andas temat ungdom, ljus och luft. Han har också gjort skulpturen Sol i Bollhusparken. Thorwald Alef är också känd för sitt samarbete med Estrid Eriksson på Svenskt Tenn.\n\n" } , {"Titel":"Sol", "id": "16", "Konstnär":"Alef, Thorwald (1896-1974)", "Material":"Stengöt", "År":"1955", "Dimensioner":"1,95 m hög, med sockel 2,7 m hög", "Placering":"Bollhusparken", "Latitude":"55.428713", "Longitude":"13.826948", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/15.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/Sol.mp3"} ], "Beskrivning":"1955 beslöt Ystad att man skulle skaffa fler offentliga konstverk till olika delar av staden. En av de platser man ville omgestalta var Bollhusparken. Parkens rektangulära form tillkom kring förra sekelskiftet och utgör en välanpassad övergång från den nya rätlinjiga Östra förstaden till den gamla medeltida stadskärnan. Det var här i Bollhusparken den stora och nationellt uppmärksammade utställningen Fritiden gick av stapeln 1936. Utställningen ville förmedla den nya tidens anda med friskhet och friluftsliv. Vad kunde väl då passa bättre här än skulpturen Sol, gjord av konstnären Thorwald Alef som köptes in till Ystad från den stora utställningen Skulptur i natur 1955 i Norrvikens trädgårdar. Den nästan två meter stora skulpturen är gjuten i stengöt och placerades i fonden framför bassängens vattenspegel. Välskötta blomsterrabatter och träd på parad ingick i gestaltningen. \n\n 2021 föreslog parkavdelningen en omdisponering av Bollhusparken genom att förnya planteringarna och tillgängliggöra mer grönyta för fritidsaktiviteter. Skulpturen Sol har därför flyttats till en ny plats bredvid den grunda bassängen. \n\n Platsen är omgiven av tre byggnader som har ritats av välkända arkitekter. Bollhuset ritades av Hans Westman, ursprungligen som en restaurang till utställningen Fritiden. Rune Welin ritade 1961 Fritidsbadet som i dag gjorts om till hotell och det kontroversiella parkeringshuset Ziska av Claes B Persson 1987. De två sistnämnda arbetade som stadsarkitekter i Ystad.\n\n Thorwald Alef växte upp i Norrköping och studerade på Althins målarskola från 1917–1918 och på kungliga konsthögskolan i Stockholm 1919–1922. Han debuterade som målare och anses vara en av Sveriges tidigaste modernister. Han övergick senare till att arbeta med skulptur, Thorwald Alef är också känd för sitt samarbete med Estrid Eriksson på Svenskt Tenn i Stockholm.\n\n Thorwald Alef är också representerad vid Västerportskolan med skulpturen Skolflickor.\n\n" } , {"Titel":"Bäckahästen", "id": "9", "Konstnär":"Antonsson, Oscar (1898-1960)", "Material":"Brons och granit", "År":"1928", "Dimensioner":"Skulpturen 1,35 m, med kolonn 3,15 m", "Placering":"Stortorget", "Latitude":"55.429514", "Longitude":"13.820025", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/8.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/04_Backahasten.mp3"} ], "Beskrivning":"Mitt på Stortorget, i hjärtat av gamla Ystad, tronar Oscar Antonssons dramatiska skulptur Bäckahästen. Konstverket är en fontänskulptur i brons med stenhuggeriarbeten i granit från nordöstra Skåne. Man kan nog påstå att det är Ystads mest betraktade konstverk. Bäckahästen är ett nordiskt mytologiskt väsen som man trodde fanns i vattendrag och som sades locka små barn upp på sin rygg för att sedan dra ned dem i djupet. Oscar Antonsson har gestaltat bäckahästen i en demonisk nästan triumfatorisk pose. De små barnen sitter nu på hans rygg och skall möta sitt öde i vattendjupet. Skulpturen är utförd i jugendstil som särskilt accentueras av den nästan vegetativa fladdrande manen.\n\n Oscar Antonsson studerade skulptur i Italien. Bäckahästen ställdes ut i Rom 1927 där den väckte stor uppmärksamhet. En grupp konstintresserade i Ystad tog initiativ till att försöka köpa in konstverket för att få det till Ystad. De bildade föreningen Bäckahästen 1927 och lyckades samla in medel så att man kunde realisera inköpet. Det var alltså Ystadborna som genom föreningen skänkte konstverket till staden. Bäckahästen avtäcktes på sin plats sommaren 1928. Föreningen Bäckahästen ombildades 1929 till Ystads konstförening som var delaktig i att Ystad fick sitt konstmuseum 1936.\n\n Oscar Antonsson inledde sin bana som akademiker i Lund. Han hade en verksamhet som konsthistoriker och var också anställd som intendent vid Nationalmuseum i Stockholm. Hans konstnärliga inriktning började med teckning på 1920-talet. Efter många studieresor och utbildningar, bl.a. i Italien, arbetade han huvudsakligen som skulptör. Oscar Antonsson utförde många arbeten i brons och marmor. Han var också verksam som litograf, etsare och silhuettklippare. Hans mångsidighet gjorde att han också formgav föremål i brons och tenn, först för Ystad Metall och sedan för AB Athena i Ystad. Det senare företaget var han både grundare av och delägare i.\n\n Oscar Antonsson är representerad bl.a. i Stockholm, Malmö, Karlskoga och Sandviken.\n\n" } , {"Titel":"Gåsalisa", "id": "15", "Konstnär":"Antonsson, Oscar (1898-1960)", "Material":"Brons", "År":"1949", "Dimensioner":"0,9 m hög", "Placering":"Pilgrändshusets innergård, Pilgränd 2", "Latitude":"55.430062", "Longitude":"13.824143", "Ägare":"BA Fastigheter AB", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/14.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/10_Gasalisa.mp3"} ], "Beskrivning":"Har man någon gång deltagit i en guidad stadsvandring i Ystad blir man varse att det döljer sig många vackra innergårdar i den gamla stadsdelen. Till Pilgrändshuset, som är Ystads äldst bevarade korsvirkeshus med anor från 1500-talet, finns en vacker liten trädgård med blommor och kryddväxter. Här står sedan 1949 den lilla fontänskulpturen Gåsalisa. Hon står på ett tegelfundament och är gjuten i brons. Gåsalisa har något beslutsamt över sina anletsdrag och är i full fart med att kränga av sig sin klänning. Bakom henne flaxar gåsen ängsligt. Ur hans näbb strilar en vattenstråle ned i bassängen. Skulpturen är gjord av Oscar Antonsson, samme konstnär som gjort Bäckahästen på Stortorget. Gåsalisa är ursprungligen ett sagoväsen som ofta inspirerat både konstnärer och författare. Ett känt exempel är Nataly von Eschstruth som skrev romanen Gänseliesel. Den svenska utgåvan kom 1891 med titeln Gåsalisa. I Ystad lär det gå en skröna som säger att kvinnor som kysser gåsens huvud får evig ungdom.\n\n Oscar Antonsson inledde sin bana som akademiker i Lund. Han hade en verksamhet som konsthistoriker och var också anställd som intendent vid Nationalmuseum i Stockholm. Hans konstnärliga inriktning började med teckning på 1920-talet. Efter många studieresor och utbildningar, bl.a. i Italien, arbetade han huvudsakligen som skulptör. Oscar Antonsson utförde många arbeten i brons och marmor. Han var också verksam som litograf, etsare och silhuettklippare. Hans mångsidighet gjorde att han också formgav föremål i brons och tenn, först för Ystad Metall och sedan för Athena AB i Ystad. Det senare företaget var han både grundare av och delägare i.\n\n" } , {"Titel":"Klosterbrunn", "id": "30", "Konstnär":"Bergman, Camilla (1954-)", "Material":"Betong", "År":"2003", "Dimensioner":"0,8 m hög", "Placering":"I klosterträdgården vid Klostret", "Latitude":"55.431287", "Longitude":"13.819504", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/31.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/12_Klosterbrunn.mp3"} ], "Beskrivning":"Mitt i Klostrets innergård står en skulptur i betong för att påminna om att det ofta fanns just en brunn placerad centralt i klostrens innergårdar. Den fungerar också som mittpunkt för den 2002 anlagda rosengården. Formgivningen är en hommage till Gråbrödernas mest omhuldade helgon; S:ta Katarina av Alexandria. Gångarnas form syftar på ett av hennes martyrredskap, det hullingförsedda rådbråkningshjulet. Rosengården är formgiven av konstnären Maria Björklund.\n\n Camilla Bergman är känd för att arbeta med den rustika betongen som favoritmaterial. Tidigt inspirerades hon av etruskisk, grekisk och assyrisk skulptur. Mycket av hennes konst ger uttryck för möte mellan människa och gudom. Eftersom Camilla Bergman bor på Gotland är hon också djupt fascinerad av medeltidens formspråk och mönster. För Klostret kändes det därför rätt att ge Camilla Bergman uppdraget att utforma Klosterbrunnen. Om man betraktar skulpturen kan man genom att lyfta blicken mot klosterkyrkans dekorativa element känna igen reliefmönstret. I skulpturen har installerats ett litet vattenskviller för att ge extra stämning åt den sakrala miljön. Klosterbrunnen är ofta använd vid barndop av Ystads församling!\n\n Camilla Bergman är representerad bl.a. i Stockholm, Göteborg, Umeå och Örnsköldsvik.\n\n" } , {"Titel":"Ada", "id": "3", "Konstnär":"Blomberg, Stig (1901-1970)", "Material":"Brons", "År":"1974", "Dimensioner":"1 m", "Placering":"S:t Knuts torg", "Latitude":"55.428150", "Longitude":"13.824353", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/2.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/01_Ada.mp3"} ], "Beskrivning":"Ett torg, beläget framför stadens järnvägsstation och med stadens Konstmuseum i ryggen kräver nästan ett konstverk. Länge ingav S:t Knuts torg med sin stenlagda yta ett torftigt intryck. Inte förrän på våren 1974 lättade skulpturen Ada upp stämningen på torget. Hon fick också prydliga blomsterplanteringar runt sig. Men invigningen föregicks av en seg dialog. Nils Olsson, konstintendent och turistchef, hade spanat in Ada i konstnärens ateljé och tyckte att hon skulle passa utmärkt på torget. Det blev många förhandlingar med arvingarna om priset. Kommunen tyckte hon var för dyr. Till slut gick de med på prutmånen och sedan dess har Ada varit en av Ystadsbornas favoriter. När det 1995 kom på tal om att flytta på Ada blev det högljudda protester i Ystad. Rör inte vår lilla Ada utropades i Ystads Allehanda!\n\n Stig Blomberg utbildades vid Konsthögskolan i Stockholm med början 1919. Hans begåvning ledde till stipendier som kunde finansiera omfattande utlandsstudier. På sin tid var han en av Sveriges mest anlitade skulptörer för offentlig konst i stadsmiljö. Han använde gärna barn och unga som motiv. Hans verk utstrålar ofta livsglädje och sundhet, något han delade med många andra skulptörer i sin generation. Han samverkade en kort tid med företaget Ystad Metall där han gjorde den för staden så kända bronsstatyetten Fritidsflickan 1936. Även hon strålade av friskhet enligt tidens ideal.\n\n Stig Blomberg var även verksam som bokillustratör.\n\n" } , {"Titel":"Lek", "id": "37", "Konstnär":"Brusewitz-Hansson, Anita (1927-)", "Material":"Fasadrelief i tegel", "År":"1989", "Dimensioner":"2 m bred, 2,2 m hög", "Placering":"Gurkgatan 1, synligt från gång- och cykelvägen ", "Latitude":"55.436969", "Longitude":"13.797615", "Ägare":"Konstverket ingår som en del av byggnaden och ägs av en privat fastighetsägare.", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/33.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/13_Lek.mp3"} ], "Beskrivning":"På Gurkgatan ligger en byggnad, ursprungligen uppförd som skola. Den hette då Åkeshallskolan. I dag är fastigheten privatägd. Fasaden har en reliefutsmyckning i tegel där motivet påminner om skoltiden. Den är formgiven av konstnären Anita Brusewitz-Hansson och uppförd 1989. Murningsarbetet utfördes av Gert och Roland Widerberg. Det röda teglet kom från Östra Grevie tegelbruk.\n\n Anita Brusewitz-Hansson är utbildad vid Konstfack och Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Hon har huvudsakligen arbetat med skulpturer i brons och tegel. Hon är representerad bl.a. i Stockholm, Karlskrona och Sölvesborg.\n\n" } , {"Titel":"Måsarna", "id": "5", "Konstnär":"Elfgren, Gunnar (1896-1976)", "Material":"Brons på granitsockel", "År":"1963", "Dimensioner":"5,2 m hög", "Placering":"Ystads småbåtshamn", "Latitude":"55.426710", "Longitude":"13.814982", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/4.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/21_Masarna.mp3"} ], "Beskrivning":"I Ystads småbåtshamn svävar två förgyllda måsar i brons ovanför en smäcker hög granitsockel. Tidigare har de varit placerade vid hamnplan och vid stationen. När de kom till Gröningen blev det lite galet med placeringen. Historien är följande; Måsarna är en gåva från vänorten Ekenäs som tack för den hjälp Ystad gav Finland under krigsåren 1939-44. Skulpturen är en stark symbol för vänortstanken. Vänortsrörelsen, ursprungligen ett internordiskt kulturutbyte, inleddes i samband med Finlandshjälpen under andra världskriget. Ekenäs, sydväst om Helsingfors, blev tidigt Ystads vänort i Finland. Ett stort och brett engagemang i Ystad ledde till ett omfattande stöd till Ekenäs.\n\n På sockeln står att läsa: ”Starka vingslag bär den goda viljans gåva. I tacksam erinran om offergärning i vrång tid. Resta av vänorten Ekenäs 1963.” En liknande skulptur finns i Ekenäs där måsarnas flygriktning är riktad mot Ystad. Det var därför viktigt att Ystads måsar skulle ha näbbarna riktade mot Ekenäs, men så blev det inte när måsarna kom till Gröningen. Innan man ändrade på detta luftades rätt mycket åsikter i staden om huruvida måsar vekligen flyger över land eller hav. Men när man lyckades få klart för sig hur viktig del av konstverket fåglarnas placering var korrigerades misstaget.\n\n Den finske konstnären Gunnar Elfgren började sina studier vid Finska konstföreningens ritskola 1920-21. Han arbetade under sina verksamhetsår främst som porträttkonstnär och skulptör. Under perioden 1927-37 var han ofta representerad i olika internationella utställningssammanhang. I Finland är han i dag mest hågkommen för sitt hjältegravsmonument i Ekenäs.\n\n" } , {"Titel":"Mater", "id": "6", "Konstnär":"Eriksson, Liss (1919-2000)", "Material":"Brons", "År":"1969", "Dimensioner":"1,55 m hög", "Placering":"Korsningen Erik Dahlbergsgatan/Repslagaregatan", "Latitude":"55.429057", "Longitude":"13.803595", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/5.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/15_Mater.mp3"} ], "Beskrivning":"Skulpturen Mater är lite speciell i Ystad som det första exemplet på att man faktiskt planerat utsmyckningen i samband med uppförande av ett nytt bostadsområde. Frågan är fortfarande ständigt på tapeten – skall man inte alltid sätta av en viss procentsats för utsmyckning vid nybyggnation? Mater som på latin betyder moder är ett av konsthistoriens mest omhuldade motiv. Skulpturen är tillverkad i brons och placerad på en sten som grävts fram från ett annat område i staden. Konstnären påbörjade arbetet med konstverket redan på 1950-talet och känns till form och abstraktion ganska tidstypisk. Den blev färdig 1966, köptes in av Ystads kommun och invigdes på plats 1969.\n\n Liss Eriksson växte upp i en gedigen konstnärsmiljö. Hans far var den kände skulptören Christian Eriksson (1858–1935). Han fick sin konstnärliga utbildning på Konsthögskolan i Stockholm men hämtade naturligtvis också mycket kunskap i sin fars ateljé. Ateljén övergick efter faderns död till Liss Eriksson. Man kan se hur influenserna i skulpterandet i viss mån överförts från far till son.\n\n Liss Erikssons skulpturer finns representerade i många svenska städer och på många av de stora konstmuseerna. I Stockholm är han representerad med inte mindre än sju verk.\n\n" } , {"Titel":"Väggmålning utan titel", "id": "22", "Konstnär":"Falkholt, Carolina (1977-) ", "Material":"Väggmålning", "År":"2015", "Dimensioner":"8 m bred och 12,5 m hög", "Placering":"Parkskolan, på en vägg mot Åvallagången.", "Latitude":"55.433049", "Longitude":"13.829156", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/23.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/36_Vaggmalning_utan_titel.mp3"} ], "Beskrivning":"Graffitikonstnären och musikern Carolina Falkholt har gjort ett flertal offentliga konstverk i Sverige. Hon säger själv att hon har gått från att arbeta med renodlad graffiti till något som hon kallar för grafitta, där hon låter feminismen stå i fokus. Hon ifrågasätter maktstrukturer i det offentliga rummet och har skapat en angelägen debatt.\n\n Hon har bott i New York, staden där graffitin sägs ha sitt ursprung. Där har hon varit medlem av The Fantastic Partners och Hardcore Chickz. Hon arbetade under pseudonymen Blue och i likhet med andra graffitimålare smög hon omkring på nätterna för att måla tåg och väggar.\n\n När hon flyttade tillbaka till Sverige runt 2005 gick hon över till att måla lagligt och har genom att arbeta på det sättet lyft den politiska diskussionen kring bilder i det offentliga rummet till en annan nivå än vad den olagliga graffitin förmår att göra. Vem äger det offentliga rummet? Vad får man göra? Vem bestämmer? Hennes motiv av nakna kvinnokroppar har väckt så starka känslor att hon har blivit censurerad.\n\n Även den här väggmålningen har vållat diskussioner och en medial debatt. Konstverket beställdes av Ystads kommun i samband med att Carolina Falkholt deltog i gatukonstfestivalen Street Art Österlen som ägde rum under sommaren 2015. Hon hade då också en separatutställning på Ystads konstmuseum.\n\n Det finns ytterligare en målning av Carolina Falkholt i Ystad, på Södra Dragongatan. Den var en del av utställningen Street Art Österlen 2015. Fler utomhusmålningar av Carolina Falkholt finns att beskåda i bl.a. Simrishamn, Halmstad, Borås och Allingsås. På Wanås Konst visas från och med 2017 Train of Thoughts, en 22 meter lång målad tågvagn, placerad i skogen strax utanför parken.\n\n" } , {"Titel":"Väggmålning utan titel, ”Fjärilen”", "id": "23", "Konstnär":"Falkholt, Carolina (1977-) ", "Material":"Väggmålning", "År":"2015", "Dimensioner":"12 m bred, 8,5 m hög", "Placering":"På vägg till industrilokal, Södra Dragongatan 20", "Latitude":"55.426894", "Longitude":"13.840799", "Ägare":"Dragongatans Förvaltning/Per-Erik Olsson", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/24.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/35_Vaggmalning_utan_titel_Fjarilen.mp3"} ], "Beskrivning":"Graffitikonstnären och musikern Carolina Falkholt har gjort ett flertal offentliga konstverk i Sverige. Hon säger själv att hon har gått från att arbeta med renodlad graffiti till något som hon kallar för grafitta, där hon låter feminismen stå i fokus. Hon ifrågasätter maktstrukturer i det offentliga rummet och har skapat en angelägen debatt.\n\n Hon har bott i New York, staden där graffitin sägs ha sitt ursprung. Där har hon varit medlem av The Fantastic Partners och Hardcore Chickz. Hon arbetade under pseudonymen Blue och i likhet med andra graffitimålare smög hon omkring på nätterna för att måla tåg och väggar.\n\n När hon flyttade tillbaka till Sverige runt 2005 gick hon över till att måla lagligt och har genom att arbeta på det sättet lyft den politiska diskussionen kring bilder i det offentliga rummet till en annan nivå än vad den olagliga graffitin förmår att göra. Vem äger det offentliga rummet? Vad får man göra? Vem bestämmer? Hennes motiv av nakna kvinnokroppar har väckt så starka känslor att hon har blivit censurerad.\n\n Konstverket kom till i samband med att Carolina Falkholt deltog i den första, av den återkommande, gatukonstfestivalen Street Art Österlen som ägde rum under sommaren 2015. Hon hade då också en separatutställning på Ystads konstmuseum.\n\n Det finns ytterligare en målning av Carolina Falkholt i Ystad, på Parkskolans gavelvägg mot Åvallagatan. Den kom till samtidigt, men på beställning av Ystads kommun. Fler utomhusmålningar av Carolina Falkholt finns att beskåda i bl.a. Simrishamn, Halmstad, Borås och Allingsås. På Wanås Konst visas från och med 2017 Train of Thoughts, en 22 meter lång målad tågvagn, placerad i skogen strax utanför parken.\n\n" } , {"Titel":"Skyddande, Ihop och Nära", "id": "20", "Konstnär":"Fornäs, Evert (1924-2011)", "Material":"Marmor", "År":"tillverkade 1987, 1985 resp. 1992. Utplacerade 2010.", "Dimensioner":"1,1 m, 0,8 m resp. 1,7 m höga", "Placering":"Lilla Östergatan 6 ", "Latitude":"55.430414", "Longitude":"13.821080", "Ägare":"Ystads kommun ", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/19.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/20.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/21.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/28_Skyddande_Ihop_och_Nara.mp3"} ], "Beskrivning":"På Lilla Östergatan 6 finns en liten stensatt plats omgiven av den småskaliga korsvirkesmijö som är typisk för den gamla stadskärnan i Ystad. Här hittar vi tre olika skulpturer i marmor av Evert Fornäs som tillsammans fått titeln Skyddande, Ihop och Nära. De har alla olika tillkomstår; 1987, 1985 och 1992. De donerades till Ystads kommun 2010 och chefen för Konstmuseet, Yrr Jonasdottir, såg till att de blev placerade här.\n\n Evert Fornäs var en autodidakt konstnär. Han inledde sin konstnärliga verksamhet med måleri men gick småningom allt mer över till skulptur. Han experimenterade med olika stenmaterial men hårdbrände också keramik som skulpturmaterial. Ett signum för Evert Fornäs var hans runda osymmetriska former. I ett av sina efterlämnade citat säger han ”Om man lämnar den perfekta symmetrin och tar med osymmetri i verket börjar det hända spännande saker”. I ett annat citat säger han ”Det är förmågan att se skillnader, inte likheter, som avgör kvaliteter på verket”.\n\n Evert Fornäs uppfattade sig själv som en klassisk skulptör och hade de stora mästarna som Michelangelo och Brancusi som förebilder. Han är representerad bl.a. i Norrköping, Linköping och Malmö. I Ystad finns ytterligare ett verk, Stenkil, i Småbåtshamnen.\n\n" } , {"Titel":"Stenkil", "id": "21", "Konstnär":"Fornäs, Evert (1924-2011)", "Material":"Granit", "År":"Utplacerad 2010", "Dimensioner":"1,2 m hög", "Placering":"Ystads småbåtshamn. Vid Kallbadhusföreningens brygga.", "Latitude":"55.425471", "Longitude":"13.814253", "Ägare":"Ystads Kallbadhusförening ", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/22.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/30_Stenkil.mp3"} ], "Beskrivning":"Granitskulpturen Stenkil ställdes ut för första gången 2007 i Marsvinsholms skulpturpark. 2010 hamnade den här vid Kallbadhusföreningens brygga som gåva från konstnären till föreningen. Konstverkets form kan tolkas som en smula androgynt och passar därmed bra vid en badplats och det kallbadhus föreningen drömmer om i framtiden.\n\n Evert Fornäs var autodidakt. Han började med måleri men gick snart över till skulptur. Han experimenterade gärna med olika stenmaterial och hårdbrände också keramik att skulptera med. Evert Fornäs fällde många bevingade ord under sin levnad. Ett var: “Det är förmågan att se skillnader, inte likheter som avgör kvalitén på verket”. Citatet är väl tillämpbart på detta konstverk.\n\n Evert Fornäs uppfattade sig själv som en klassisk skulptör och hade de stora mästarna som Michelangelo och Brancusi som förebilder. Han är representerad bl.a. i Norrköping, Linköping och Malmö. I Ystad finns ytterligare verk, Skyddande, Ihop och Nära, på lilla Östergatan 6.\n\n" } , {"Titel":"Beredskapssoldaten", "id": "17", "Konstnär":"Fröding, Jonas (1905-1959)", "Material":"Brons", "År":"1956", "Dimensioner":"0,87 m hög, med sockel 1,66 m hög", "Placering":"Regementsområdet, Nils Ahlins gata 19, framför Ystads Militärhistoriska Museum.", "Latitude":"55.432953", "Longitude":"13.842018", "Ägare":"Lv 4:s Kamratförening, deponerad hos Ystads Militärhistoriska Museum.", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/16.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/02_Beredskapssoldaten.mp3"} ], "Beskrivning":"Framför Ystads Militärhistoriska Museum står en mycket passande bronsskulptur; Beredskapssoldaten. Den är gjord av Jonas Fröding 1956. Skulpturen är en gåva till Lv 4 (Skånska Luftvärnskåren) i Malmö av Lv 4:s kamratförening. Vid flyttning av regementet till Ystad följde Beredskapssoldaten med och efter nedläggningen i Ystad fick den så småningom sin nuvarande placering. Skulpturen var från början tänkt att bli 3,2 meter hög med blev när den var klar endast 87 cm. På en inskription under skulpturen står att läsa; ”ära-skyldighet-vilja”, ett motto som tillskrivs general von Döbeln som en gång var chef för Norra Skåningarna. Som kuriosa kan nämnas att beredskapssoldaten också ibland kallas för smålänningen. Detta efter en dialog som lär ha avlyssnats mellan två värnpliktiga vid avtäckningen:\n\n -Han e inte fed.\n\n -Nä, de va faselit va han e mager.\n\n -Va kan det fela han, tro?\n\n -Hann e kanske frå Smålann.\n\n Jonas Fröding studerade vid Konstakademien i Stockholm under Carl Milles. Han har också studerat skulptur i Frankrike och Tyskland. Det kan nämnas att han är syssling till vår store nationalskald Gustaf Fröding.\n\n Han är representerad bl.a. i Malmö, Hörby, Lund och Landskrona.\n\n" } , {"Titel":"Sovande lärare", "id": "146", "Konstnär":"Furre, Ingrid (1983–)", "Material":"Granit", "År":"2021", "Dimensioner":"30–60 cm", "Placering":"Surbrunnsvägen mellan Biblioteket och Ystads Gymnasium", "Latitude":"55.43311780", "Longitude":"13.827781539", "Ägare":"Ystads kommun ", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/114.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/Sovande_larare.mp3"} ], "Beskrivning":"Skulpturgrupp av Ingrid Furre.\n\n Utspridda längs Surbrunnsvägen mellan Biblioteket och Ystads Gymnasium finner man denna skulpturgrupp infogad i gatläggningen. Verken som fått namnet ”Sovande lärare”, består av flera skulpturer i vångagranit, alla uthuggna för hand. Varje skulptur är unik även om vissa har en liknande form.\n\n Konstnären Ingrid Furre har förhållit sig till platsen och dess historia när hon arbetat fram sin idé. Konstverken kan väcka olika associationer. De kan ses som vattendroppar eller ett eget alfabet bestående av olika tecken eller bilder. Det finns ristningar i stenarna som för tanken till historiska hällristningar och runstenar. Samtidigt kan man också associera till vår tids emojis.\n\n Skulpturerna i gruppen kommer med tiden att utökas till de närliggande gaturummen på Industrigatan och Disponentgatan.\n\n Ystads kommun tillämpar 1 % regeln som innebär att 1 % av budgeten för större om- och nybyggnationer av offentliga byggnader och miljöer avsätts till konstnärlig gestaltning. Sovande lärare är skapat speciellt för gaturummet Surbrunnsvägen, Disponentgatan och Industrigatan när dessa byggdes om 2021.\n\n Ingrid Furre, född 1983 i Stavanger, Norge, är poet och konstnär, Hon är utbildad vid Malmö Konsthögskola och bor och arbetar i Malmö.\n\n" } , {"Titel":"Broder Eskil", "id": "10", "Konstnär":"Hall, Nils F", "Material":"Granit", "År":"1972", "Dimensioner":"1,2 m med sten", "Placering":"Korsningen Sladdergatan/Klostergatan", "Latitude":"55.430996", "Longitude":"13.818824", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/9.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/03_Broder_Eskil.mp3"} ], "Beskrivning":"Korsningen mellan Klostergatan och Sladdergatan bjuder på en fin liten plats med en bänk och en välskött rabatt. Mitt i denna står sedan 1972 en godmodig arkaiskt leende lite trind munk huggen i granit.\n\n Den har fått namnet broder Eskil och bör väl snarare syfta på S:t Eskil, en tidigkristen missionär och martyr som också är utsedd till Södermanlands skyddshelgon. Han bär inte den karakteristiska ordensdräkten för Gråbröderna med sitt cingulum försedd med tre knutar. Men en munk är det i alla fall och passar väl in på denna lilla viloplats framför Klosterkyrkan.\n\n Konstnären Nils Hall kom ursprungligen från Ystad men hade då sin verksamhet i Råå utanför Helsingborg. Broder Eskil var en gåva av konstnären ursprungligen till Ystads Hantverksförening. Broder Eskil är en mycket omhuldad och populär figur och det har hänt att han om vintern blir försedd med varma plagg för att inte frysa.\n\n" } , {"Titel":"Simson", "id": "35", "Konstnär":"Hazelius, Göran (1950-)", "Material":"Brons och betong", "År":"1996", "Dimensioner":"1,95 m hög", "Placering":"Kemners torg i bostadsområdet Gjuteriområdet", "Latitude":"55.425753", "Longitude":"13.808100", "Ägare":"Skulpturen bekostades ursprungligen av områdets bostadsrättsförening tillsammans med Ystads kommun. Skulpturen ägs nu av Ystads kommun.", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/32.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/25_Simson.mp3"} ], "Beskrivning":"Bostadsrättsföreningen runt Kemners torg på Gjuteriområdet funderade i många år på om inte man borde arbeta för att platsen skulle kunna förses med en utsmyckning. Man tänkte på ett konstverk som skulle knyta an till platsens historia. Här låg nämligen en av stadens stora tidiga industrier; Ystads Gjuteri & Mekaniska Verkstad. Byggnaderna revs på 1980-talet för att ge plats åt ett nytt bostadsområde.\n\n På inrådan av dåvarande museichefen Håkan Nilsson frågade bostadsrättsföreningen konstnären och formgivaren Göran Hazelius om han var intresserad att ta sig an uppdraget. I Ystads Fornminnesförenings samlingar finns i dag bevarat en stor mängd föremål från gjuteriet. Göran Hazelius fastnade för en av de små modellerna som finns bevarade av gjuteriets storsäljare, stenkrossen Simson. För att knyta nutid till dåtid hade Göran Hazelius en idé om att göra en pojke som balanserar sin skateboard över svänghjulet på en symboliskt nedgrävd stenkross. Pojken med skateboard i brons, stenkrossen i betong. Det var också självklart för konstnären att barn skulle kunna klänga på konstverket utan att ta skada eller att göra åverkan på detsamma. Simson invigdes 1996.\n\n Göran Hazelius är en mångfrestare inom kulturområdet och har varit verksam som formgivare på många museer runt om i landet. På 1980-talet var han mycket anlitad för att tillverka porträttlika vaxdockor till utställningar. Han har bl.a. gjort den välkända bronsskulpturen av Fritiof Nilsson Piraten i Kivik.\n\n" } , {"Titel":"Resenären", "id": "136", "Konstnär":"Johansson, Sven-Ingvar (1962–)", "Material":"Ask", "År":"2020", "Dimensioner":"2,5 m", "Placering":"Parkeringsplatsen väster om Ystad järnvägsstation", "Latitude":"55.427310", "Longitude":"13.823427", "Ägare":"Lars Hansson", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/109.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/24_Resenaren.mp3"} ], "Beskrivning":"Nära parkeringsplatsen väster om stationshuset står en ung, resklädd flicka. Hon ser ut att vänta på ett tåg. Visst ser hon lite bekant ut?\n\n Resenären är en skulptur gjord 2020. Hennes tillkomst beror på en säkerhetsfråga! Hon är nämligen skulpterad ur stammen av en 23 meter hög gammal ask. Den bedömdes av Trafikverket som en risk. Man trädsäkrar numera järnvägen för att minska störningar och skador på grund av träd som faller på spår eller ledningar. Asken skulle bort.\n\n Fastighetsägaren tog med hjälp av Trafikverkets arborist ner större delen av asken men sparade en stubbe om 3 meters höjd. Fastighetsägaren hade en idé om att ett konstverk skulle skapas. Genom tips via Ystads Allehanda kontaktades konstnären Sven-Ingvar Johansson, Osby, som hade en stor erfarenhet av skulptering i trä. Hans idé gestaltar en personlig erfarenhet av en ung kvinna, som osäker, men kavat och förväntansfull skall ge sig ut på en resa. Baskern sitter på plats, kappan är lång, ryggsäcken är förankrad, resväskan är klar vi sidan. Något skall hända snart!\n\n Konstverket är skapat av stubben med hjälp av motorsåg och stämjärn. Den är målad med en norsk väderbeständig oljefärg i milda nyanser. Sven-Ingvar Johansson är utbildad vid Konstskolan i Kristianstad och Grafikskolan Forum i Malmö. Han väljer gärna natur- och vardagsmotiv och arbetar bland annat i torrnålsteknik och akvarell.\n\n Sven-Ingvar Johansson har haft en mängd separatutställningar och är representerad på flera museer. Genom den speciella tekniken att skulptera med motorsåg är han också representerad med konstverk på flera orter i södra Sverige.\n\n" } , {"Titel":"De sköna konsternas vagn", "id": "2", "Konstnär":"Jönsson, Åke (1921-1992)", "Material":"Brons och glas", "År":"1960", "Dimensioner":"3 m hög och 5 m lång", "Placering":"S:t Knuts torg, Ystads konstmuseum", "Latitude":"55.428333", "Longitude":"13.824414", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/1.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/05_De_skona_konsternas_vagn.mp3"} ], "Beskrivning":"Ystads konstmuseum invigdes i samband med fritidsutställningen 1936. Det blev stadens största kulturhus och innehöll den gången förutom konsten ett dragonmuseum, en vapensamling, ett bibliotek och en turistbyrå. I dag innehåller byggnaden ett konstmuseum med en verksamhet uppmärksammad såväl regionalt som internationellt. Turistbyrån ligger också kvar.\n\n Över husets huvudentré hänger Åke Jönssons bronsrelief i ett harmoniskt samspel med fasadens nordiska klassicism. Kanske fick konstnären inspiration av konsthistoriens stridsvagnsframställningar, men istället för vapen fyllde han dem med musik, litteratur och andra sköna konster. Konstmuseet är, som så mycket annat i stadens kulturliv, tillkommet på initiativ av ideella krafter. Ystads konstförening har än i dag sin roll i Konstmuseets verksamhet. Redan vid byggnadens invigning hade den då nybildade föreningen planer på en fasadutsmyckning men avsaknad av medel uppsköt planerna fram till slutet av 1950-talet. Då fick Åke Jönsson i uppdrag att presentera ett förslag till gestaltning. Invigningen ägde rum 1960.\n\n Åke Jönsson växte upp under enkla förhållanden i en lantbruksmiljö i Osby, nordöstra Skåne. Hans stora konstnärliga intresse förde honom 1941 till den Högre konstindustriella skolan i Stockholm, föregångare till Konstfack. Han arbetade tidigt med inriktning på skulptur. Mellan 1953 – 61 var han lärare på Valand i Göteborg. Hans verk finns representerade på bl. a. Göteborgs konstmuseum, Nationalmuseum och Moderna museet i Stockholm.\n\n I Ystad är han dessutom representerad med skulpturen Fölet på Stora Östergatan.\n\n" } , {"Titel":"Fölet", "id": "14", "Konstnär":"Jönsson, Åke (1921-1992)", "Material":"Brons", "År":"1972 (1993)", "Dimensioner":"1,15 m hög", "Placering":"Stora Östergatan 43", "Latitude":"55.430462", "Longitude":"13.826384", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/13.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/08_Folet.mp3"} ], "Beskrivning":"Ett litet ystert föl i naturlig storlek står placerat på Östergatan med mulen riktad mot Stortorget. Åke Jönsson har verkligen lyckats fånga ett litet föls nyfikna kroppsrörelse och man kan lätt föreställa sig nästa glada krumsprång framåt. Att det är oemotståndligt för barn att sitta upp på fölets rygg och hålla fast sig i öronen är uppenbart. Just där är bronsen blankpolerad av alla ridturer. Det är också en av Ystads mest uppmärksammade skulpturer eftersom den befinner sig mitt i stadens största gångstråk. Skulpturen stod färdig redan 1972. Den köptes in av Ystads kulturnämnd 1993 men man hade då ingen särskild plats i åtanke varför den till en början hamnade i Konstmuseets entré. Först 1994 beslöts att Fölet skulle stå på gågatan och det har visat sig vara en perfekt placering. Det kan nämnas att Fölets mamma och syskon har hamnat utanför Karlsrobadet i Eslöv.\n\n Åke Jönsson växte upp under enkla förhållanden i en lantbruksmiljö i Osby, nordöstra Skåne. Hans konstnärliga intresse förde honom 1941 till den Högre konstindustriella skolan i Stockholm, föregångare till Konstfack. Han arbetade tidigt med inriktning på skulptur. Mellan 1953-61 var han lärare på Valand i Göteborg. Hans verk finns representerade på bl.a. Göteborgs konstmuseum, Nationalmuseum och Moderna Museet i Stockholm.\n\n I Ystad är han också representerad med konstverket De sköna konsternas vagn på Konstmuseets fasad.\n\n" } , {"Titel":"Möte vid vatten", "id": "13", "Konstnär":"Källström, Lennart (1920-2007)", "Material":"Brons", "År":"1965", "Dimensioner":"3 m hög", "Placering":"Österports torg", "Latitude":"55.430894", "Longitude":"13.828032", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/12.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/22_Mote_vid_vatten.mp3"} ], "Beskrivning":"1955 var året man gjorde en nygestaltning av Österports torg. Bl.a. anlades en fontän och plataner planterads runt torget. I fontänen hade man tanken på någon form av skulptur. När man samma år köpte in Ung pojke till Österportskolan av Lennart Källström passade man på att beställa ytterligare en skulptur till Österports torg. Den skulle trona i fontänen var det tänkt. Det skulle emellertid dröja ända till 1965 innan skulpturen Möte vid vatten stod på plats och kunde invigas. Lennart Källström hade förslaget till skulpturen färdigt redan 1957 men han ändrade sig ett flertal gånger innan bronsgjutningen och blev dessutom sjuk under en längre period. Det tog tio år från idé till färdig skulptur. Skulpturen består av två unga personer, en pojke och en flicka. De verkar vara inbegripna i ett samtal och pojken gestikulerar mot något på sin vänstra sida som fångat deras uppmärksamhet. Liksom i Ung pojke är figurerna inbegripna i ett händelseförlopp som framställs med en rytmisk pose.\n\n Lennart Källström utbildade sig vid Slöjdföreningens skola i Göteborg 1939-40, vid Lena Börjessons skulpturskola 1943-44 och vid Konstakademien i Stockholm 1945-50. Hans signum är figurgestaltningar och många föreställer unga människor. Karakteristiskt för Lennart Källström är att han betonade rytm och rörelse i sina skulpturer.\n\n" } , {"Titel":"Tålamod-Vänlighet-Förståelse", "id": "27", "Konstnär":"Lindström, Marie (1954-)", "Material":"Granit", "År":"1991", "Dimensioner":"3,5 m", "Placering":"Västerleden 9-11, kvarteret Hvita Briggen 2. Vid infarten till Gamla fängelset.", "Latitude":"55.427369", "Longitude":"13.807214", "Ägare":"Heimstaden Fastighetsbolag AB", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/28.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/32_Talamod-Vanlighet-Forstaelse.mp3"} ], "Beskrivning":"När det nya bostadsområdet runt Ystads gamla fängelse stod färdigt utlystes en tävling om en utsmyckning på platsen. Det blev konstnären Marie Lindström som vann med sitt förslag på en skulptur som hon döpt till Tålamod-Vänlighet-Förståelse. Detta namn syftar på de tre grundreglerna som gällde under Pax Romana, en tvåhundraårig fredsperiod i det romerska riket mellan 27 f. Kr – 180 e.Kr. Dessa grundregler, menade Marie Lindström, behövs för att få trevnad i ett nytt bostadsområde. Skulpturens treenighet symboliserar dessa levnadsregler. Vid infarten till det gamla fängelset, i folkmun kallat ”Den vita briggen”, sträcker skulpturen i röd vångagranit sina tre kraftfulla armar upp mot himlen. I mitten finns en kvällsbelysning som accentuerar konstverket i mörker. Det invigdes 1991.\n\n Marie Lindström är utbildad i måleri och skulptur på Forum i Malmö 1974 – 81. Hon har också studerat på Accademia di belle arti i Florens. Hon har under åren också gått en mängd utbildningar för att förkovra sig i stenhuggeri. Stora kraftfulla granitskulpturer har blivit något av Marie Lindströms signum. I Skåne är hon representerad bl.a. i Malmö, Lomma, Landskrona, Östra Göinge och Lund.\n\n" } , {"Titel":"Elskåp med påmålade konstverk", "id": "39", "Konstnär":"Lokalt verksamma konstnärer", "Material":"Målning på traditionella elskåp utförda i metall", "År":"2001, 2010", "Dimensioner":"0,5 – 1 m breda, ca 1 m höga", "Placering":"Stora Östergatan/Hamngatan och sidogator", "Latitude":"55.429418", "Longitude":"13.820710", "Ägare":"Ystad Energi AB", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/98.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/99.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/100.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/101.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/102.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/103.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/104.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/105.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/106.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/107.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/108.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/06_Elskap_med_pamalade_konstverk.mp3"} ], "Beskrivning":"Längs hela Stora Östergatan, in i ett par gränder och även utefter Hamngatan i centrala Ystad kan man se att de obligatoriska, inte särskilt roliga elskåpen i metall, är försedda med målningar av olika Ystadsanknutna konstnärer. Det var Konstmuseet och Citygruppen som tog initiativet till projektet. Ystads Energi nappade på förslaget. Det blev ett populärt och vällyckat försköningsprojekt. Målningarna är utförda i etapper.\n\n Elskåpen utsmyckades 2001 och renoverades 2010. De konstnärer som målat elskåpen är bl.a. Karl Valve, Anders Vardam, Jennifer Saxell, Ann Makander, Ann Blom, Christel Jonsson, Ida Melin, Irené Trotzig, Leif Eugen Svensson, Jonas Theselius och Ingrid Nordström. Man gav också Blekeskolans elever i årskurs 1 och 6 uppdraget att måla ett elskåp. Tyvärr bryter tidens tand, väderlek och affischeringar ner konstverken. 2010 inbjöds därför samma konstnärer för att återskapa eller förnya sina tidigare bidrag. Undantagen var Ingrid Nordström som avlidit. Istället bjöd man in hennes man Gerhard Nordström som retuscherade konstverket. Blekeskolans nästan försvunna målningar målades då också om av två klasser i årskurs 4 från samma skola.\n\n" } , {"Titel":"Utan titel, Klosterträdgården", "id": "29", "Konstnär":"Malmquist, Bengt (1928–2013)", "Material":"Granit", "År":"2003", "Dimensioner":"1,1 m i diameter, 0,25 m hög", "Placering":"I klosterträdgården vid Klostret", "Latitude":"55.431288", "Longitude":"13.819248", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/30.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/33_Utan_titel_Klostertradgarden.mp3"} ], "Beskrivning":"I skuggan av ett mandelträd i Klosterträdgården vilar en åttkantig granitskulptur på en låg sockel. Konstverket köptes in av Ystads konstmuseum efter ett besök hos konstnären Bengt Malmquist i Höleröd, norr om Lövestad. Trädgården hos honom och hans fru Brita var utformad som en skulpturpark. Där hittades denna skulptur av Thomas Millroth som genast såg att det skulle passa någonstans i klosterträdgårdarna. Det sakrala formspråket i skulpturen harmonierar väl med klosterbyggnadens medeltida arkitektur. Skulpturens sidomönster uppvisar ett senmedeltida formelement som på ett fint sätt understryker valet av placering. Till verket hör egentligen en liten duva som skulle stå vid den lilla asymmetriskt placerade urgröpningen, liksom för att dricka vatten. Den har tyvärr av säkerhetsskäl hamnat i museimagasinet.\n\n Bengt Malmquist föddes i Jönköping. Han studerade vid Otte Skölds målarskola 1951-52 och för grafikern och tecknaren Zage Johansson i Jönköping 1954. Bengt Malmquist började sitt måleri under 1950-talet. På 60-talet övergick han till bildhuggeri i granit och marmor. Han bosatte sig 1970 i Höleröd norr om Lövestad, där han arbetade och ställde ut sina verk. Bengt Malmqvist erhöll 2007 Sjöbo kommuns kulturpris. Han är representerad i flera skånska städer.\n\n I Ystad är Bengt Malmquist dessutom representerad med skulpturen Meditation på Syrenvägen 1B, i kv Grundström.\n\n" } , {"Titel":"Meditation", "id": "41", "Konstnär":"Malmquist, Bengt (1928–2013)", "Material":"Granit", "År":"2005", "Dimensioner":"1 m hög", "Placering":"Syrenvägen 1 B Kv Grundström", "Latitude":"55.436111", "Longitude":"13.809722", "Ägare":"AB Ystadbostäder ", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/89.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/Meditation.mp3"} ], "Beskrivning":"Det kommunala bolaget Ystadsbostäder har under många år haft ambitionen att förse sina nybyggda bostadsområden med någon form av konstverk. Sedan 2005 har skulpturen Meditation av Bengt Malmquist stått på en öppen plats i kvarteret Grundström. \n\n Efter en tid byggdes ett förråd strax intill som gjorde att det blev svårt att ta del av skulpturen. En nybyggnation i kvarteret 2020 möjliggjorde att man kunde flytta fram skulpturen några meter och samtidigt skapa en liten meditationsplats med bänkar och belysning. Den mjuka och kraftfulla skulpturen fick därmed en fin och tillgänglig plats i bostadskvarteret.\n\n Bengt Malmquist var född i Jönköping. Han studerade vid Otte Skölds målarskola 1951-1952 och för grafikern Zage Johansson i Jönköping 1954. På 1960-talet övergick ha till stenhuggeri i granit och marmor. Han var en av konstnärerna som var med och grundade ÖSKG. Han är representerad med offentlig skulptur också i Lund, Malmö och Svalöv.\n\n I Ystad är Bengt Malmquist också representerad med en granitskulptur i klosterträdgården.\n\n" } , {"Titel":"Vilar i den tillit som skapar världen", "id": "24", "Konstnär":"Nilsson, Sigvard (1938-2007)", "Material":"brons och granit ", "År":"1986", "Dimensioner":"1,7 m hög", "Placering":"I minneslunden, Gamla kyrkogården", "Latitude":"55.428449", "Longitude":"13.810918", "Ägare":"Ystads församling ", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/25.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/37_Vilar_i_den_tillit_som_skapar_varlden.mp3"} ], "Beskrivning":"Minneslunden, på Gamla kyrkogården i Ystad, pryds av en skulptur gjord av konstnären och konsthantverkaren Sigvard Nilsson. När han 1986 fick uppdraget av Ystads Församling, tog det lång tid för honom att komma fram till vilken form konstverket skulle ha. För honom var det ett grannlaga uppdrag som han tog på stort allvar. Sigvard Nilsson är vida känd för sina fina och sinnrika träskulpturer. Till detta uppdrag var trä som material inte tänkbart med tanke på hållbarheten. Han valde därför att låta utföra konstverket i brons på en sockel av granit från Ystads Stenhuggeri. Småningom hittade han den organiska och mjuka form som så väl fungerade på platsen. Inspirationen fick han genom ett av sina stora intressen; naturen. Insidan av skulpturen är förgylld. Till konstverket knöt Sigvard Nilsson orden, som är inhuggna i granitsockeln ”Vilar i den tillit som skapar världen”. Orden är hämtade från sista strofen i Karin Boyes dikt ”Ja visst gör det ont”, som finns i diktsamlingen För trädets skull.\n\n Sigvard Nilsson utbildade sig i Malmö på Essemskolan inom skulptur och konsthantverk. Han startade 1954 sitt företag Söwekonst med säte i Sövestad. Här inriktade han sig på konsthantverk, möbeltillverkning och bruksföremål. Han var också en ofta anlitad formgivare med stor bredd i uppdragen. Han arbetade främst med inhemska träslag som björk, ek och rödbok. En stor del av produktionen exporterades till USA och Tyskland. I USA prisades Sigvard Nilsson med bl.a. tre guldmedaljer vid en industrimässa. I Sverige tilldelades han 1969 rödbokspriset av stiftelsen Pro-bok, vars syfte var att stimulera användandet av den svenska rödboken. 1972 fick han Ystads kulturpris för ”fantasi, skaparglädje, samt för sin starka känsla för material, form och natur”.\n\n" } , {"Titel":"Telefonkiosken", "id": "36", "Konstnär":"Norling, Bie (1937-)", "Material":"Relief i rostfritt stål med motivlackerade detaljer", "År":"2007", "Dimensioner":"2,5 m bred och 2,7 m hög", "Placering":"Maria Munthes gata 1", "Latitude":"55.429043", "Longitude":"13.824699", "Ägare":"AB Ystadbostäder", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/94.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/31_Telefonkiosken.mp3"} ], "Beskrivning":"I korsningen Lingsgatan och Maria Munthes gata låg tidigare Televerkets centrala verksamhet i Ystad. För att påminna om detta fick konstnären Bie Norling 2007 i uppdrag av AB Ystadbostäder att göra en relief med lämpligt motiv. Bie Norling valde att använda den klassiska gamla telefonkiosken som numera närmast är att betrakta som ett museiföremål. Fyndigt tänkt, då vi redan har en generation som i sin digitala värld aldrig någonsin sett en telefonkiosk annat än möjligtvis i gamla filmer på tv.\n\n Värmlandsfödda Bie Norling gick i lära hos Sixten Nilsson i Karlstad 1957-58 med fokus på skulptur. 1961-62 utbildade hon sig för Arvid Knöppel. Sedan hon blivit inflyttad skåning är hon en av de konstnärer som medverkat längst i nordvästra Skånes konstrunda. Bie Norling arbetar med olika material i sina skulpturer; brons, betong, plexiglas, stengods, aluminium, zink och stål. Hon har även gjort en utsmyckning till det nya bostadsområdet på Regementsområdet i Ystad.\n\n Hon är representerad med ett femtiotal offentliga skulpturer i kommuner och landsting.\n\n" } , {"Titel":"Utan titel, skulpturgrupp", "id": "40", "Konstnär":"Norling, Bie (1937-)", "Material":"Brons", "År":"2009-2010", "Dimensioner":"1,3 – 1,5 m höga med sockel", "Placering":"Adlercreutzgatan 7 och 9 Kv Amerika", "Latitude":"55.433333", "Longitude":"13.841111", "Ägare":"AB Ystadbostäder", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/95.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/96.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/97.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/34_Utan_titel_skulpturgrupp.mp3"} ], "Beskrivning":"När regementet i Ystad lades ned hade man tidigt planer på att förtäta området med nybyggda bostäder. Detta genomfördes 2009-2010. Det fanns också ett önskemål att man skulle tillföra en utsmyckning till det nya bostadsområdet. Uppdraget gick till konstnären Bie Norling som tidigare utfört en utsmyckning på televerkshuset i Ystad. Man önskade en skulptur som hade anknytning till regementsområdet. Det blev en bronsskulpturgrupp som föreställer soldater till häst, soldat med gevär och en kvinnofigur, vilka placerades på de två innergårdarna på Adlercreutzgatan. Motiven skall påminna om att här låg en gång Nordens största kavalleriregemente och senare ett luftvärnsregemente där både män och kvinnor varit verksamma.\n\n Värmlandsfödda Bie Norling gick i lära hos Sixten Nilsson i Karlstad 1957-58 med fokus på skulptur. 1961-62 utbildade hon sig för Arvid Knöppel. Sedan hon blivit inflyttad skåning är hon en av de konstnärer som medverkat längst i nordvästra Skånes konstrunda. Bie Norling arbetar med olika material i sina skulpturer; brons, betong, plexiglas, stengods, aluminium, zink och stål.\n\n Bie Norling är i Ystad också representerad med konstverket, Telefonkiosken, på Maria Munthes gata 1. Hon är representerad med ett femtiotal skulpturer i kommuner och landsting.\n\n" } , {"Titel":"Blomstra", "id": "144", "Konstnär":"Norling, Bie (1937–)", "Material":"Cortenstål, rostfritt stål och plexiglas", "År":"2021", "Dimensioner":"2,15 m hög", "Placering":"Einar Olssons gata 10", "Latitude":"55.433642 ", "Longitude":"13.802547", "Ägare":"HSB-föreningen", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/112.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/Blomstra.mp3"} ], "Beskrivning":"Den nybyggda Trädgårdsstaden har en öppen samlingsplats i kvarteret Blomstra på Einar Olssons gata 10. Här har HSB-föreningen satsat på en skulptur. Uppdraget gick till konstnären Bie Norling som tagit fasta på kvartersnamnet och gestaltat en utsmyckning i form av en blomsterbukett. Den är tillverkad i rostfritt stål och plexiglas, material som Bie Norling ofta använder sig av i sina skulpturer.\n\n Bie Norling, f.1937, har målat och skulpterat i över 50 år. Hon anpassar ofta konstverket till den aktuella platsen vilket också är tydligt i de två tidigare konstverken hon har gjort i Ystad; Telefonkiosken i korsningen Lingsgatan och Maria Munthes gata samt skulpturgruppen Utan titel på Regementsområdet.\n\n" } , {"Titel":"Skomakarepojken", "id": "8", "Konstnär":"Okänd", "Material":"Brons", "År":"Utplacerad 1918. Dagens version gjuten år 1999.", "Dimensioner":"1,3 m", "Placering":"Norra Promenaden", "Latitude":"55.429801", "Longitude":"13.813594", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/7.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/27_Skomakarepojken.mp3"} ], "Beskrivning":"Norra Promenaden fungerar som Ystad stadspark och är ursprungligen anlagd i tysk 1800-tals trädgårdstil med grusgångar, träd, buskar och prydliga blomsterrabatter. Längs ena kanten mot staden sträcker sig fortfarande lite av den vallgrav som funnits utanför stadsvallarna. Centralt i parken ligger en låg restaurangpaviljong i välbevarad sekelskiftesstil och framför denna en cirkelformad rabatt med en rund fontän. I fontänen står den lille Skomakarepojken som håller upp en trasig stövel ur vilken det rinner vatten. Skulpturen är gjuten i brons. Skulpturen har i tidigare förteckningar av stadens konstverk ansetts lite ”kitsch” och därför inte alltid fått vara med. En av det tidiga 1900-talets mäktiga män, grosshandlaren, politikern och danske vicekonsuln Hugo Schultz donerade 1918 Skomakarepojken till stadens prydnad. Miljön med sin air av ”fin de siecle” har alltid varit en populär mötesplats för Ystadborna.\n\n Konstnären är okänd. Gissningsvis kan det röra sig om en tysk kopia av en italiensk förebild. Skomakarepojken har blivit utsatt för vandalism ett otal gånger. Dagens version är gjuten så sent som 1999.\n\n" } , {"Titel":"Mimers Ask", "id": "42", "Konstnär":"Pergon, Lage (1966-)", "Material":"Brons", "År":"2011", "Dimensioner":"2,2 m hög med sockel", "Placering":"Pantzargatan 25 G Kv Tankbåten", "Latitude":"55.426662", "Longitude":"13.801474", "Ägare":"AB Ystadbostäder", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/90.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/17_Mimers_ask.mp3"} ], "Beskrivning":"Skulpturen på Pantzargatan har namnet Mimers Ask. Den placerades här på initiativ av AB Ystadbostäder som konstnärlig utsmyckning. På skulpturens granitsockel förklarar konstnären sitt motiv; ”Mimers träd var enligt båda eddorna namnet på världens äldsta träd. Under denna Ask fanns den heligaste platsen där gudarna dagligen samlas till ting. Vishetens och ödets källa låg vid världsträdets rötter”. Träd som motiv är ett signum för konstnären och skulptören Lage Pergon. Hans trädskulpturer är tänkta som en vision av ett självförsörjande kretslopp. Hans skulpturer är ofta mycket detaljerade och innehåller många små motiv som tar tid att upptäcka.\n\n Lage Pergon är född och uppvuxen i Malmö. Sin utbildning har han fått i New York och Oslo. Han är representerad på flera platser i Skåne, b.la i Svedala och Malmö.\n\n" } , {"Titel":"Monument över den siste dronten", "id": "11", "Konstnär":"Selder, Björn (1940-1999)", "Material":"Granit", "År":"1992", "Dimensioner":"3,05 m", "Placering":"Mölletorget", "Latitude":"55.428948", "Longitude":"13.806334", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/10.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/19_Monument_over_den_siste_dronten.mp3"} ], "Beskrivning":"Björn Selders högresta skulptur har valsat runt i Ystad ett par gånger sedan den köptes in 1992. Först placerades den utanför Konstmuseet. Där kunde den inte komma till sin rätt eftersom konstnären hade menat den som en fontänskulptur där det muskulösa i gestaltningen skulle accentueras när graniten begjuts med rinnande vatten. Därefter hamnade den i den grunda vattenbassängen utanför Stadsbiblioteket där inte heller vattendelen kunde anslutas. Nu står den på Mölletorget. Här har man efter många torra år äntligen lyckats med vattenbegjutningen. Konstverkets namn, Monument över den siste Dronten, syftar på en stor fågel som levde isolerad på Mauritius. Den dog ut redan på 1600-talet eftersom den inte kunde flyga och därför var ett lätt offer för både människor och andra djur.\n\n Björn Selder var född i Stockholm. Han var både målare, grafiker och skulptör. Han hade sin första separatutställning 1961. Han var främst verksam som skulptör med inriktning på fontänskulpturer. Björn Selder var 1969 en av initiativtagarna till Konstnärernas kollektivverkstad i Stockholm samt till det numera nedlagda Skulpturens hus i Vinterviken i Stockholm. Han arbetade också som professor vid Central Academy of Fine Art i Peking och utförde på uppdrag av Kinesiska staten reliefutsmyckningar på den kinesiska muren.\n\n Björn Selder finns representerad med verk på ett antal offentliga platser i Sverige.\n\n" } , {"Titel":"Pas de deux", "id": "4", "Konstnär":"Stenberg-Hultén, Birgitta (1928-1993)", "Material":"Brons", "År":"1976", "Dimensioner":"2,45 m hög", "Placering":"Framför Ystads teater", "Latitude":"55.427763", "Longitude":"13.819106", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/3.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/23_Pas_de_deux.mp3"} ], "Beskrivning":"Teaterhuset med sin tidstypiska 1800-tals fasad i klassicistisk stil är ritat av Ystads förste stadsarkitekt Peter Boisen 1892 efter en förebild i Leipzig. Teatern har alltid varit Ystads stolthet och älskas också av alla de olika artister som uppträder där. På teaterns framsida anlades en representativ trädgård med grusgångar.\n\n Det teaterintresserade ystadsparet Ada och Rudolf Möller hade en idé om att teaterparken skulle kompletteras med ett konstverk. Därför donerade de 100 000 kronor till Ystads kommun för ändamålet. Villkoret var att skulpturen skulle ha ett balettmotiv. En tävling med inbjudna konstnärer utlystes. Vinnaren blev konstnären Birgitta Stenberg-Hultén. Hennes idé var ett dansande par, gjutet i brons, som med tunna nästan manieristiskt uttänjda kroppar utför en klassisk pas de deux. Skulpturen invigdes med pompa och ståt 1976.\n\n Birgitta Stenberg-Hultén utbildade sig på Lena Börjessons skulptörskola i Stockholm. Hon är representerad med offentliga konstverk i bl.a. Malmö, Helsingborg och Linköping.\n\n" } , {"Titel":"Gläntan", "id": "145", "Konstnär":"Vangen, Thale (1974–)", "Material":"Brons", "År":"2020", "Dimensioner":"1,25, 1,10, 0,75 m höga", "Placering":"Fridhemsgatan 39", "Latitude":"55.435195", "Longitude":"13.831197", "Ägare":"Ystads kommun ", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/113.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/Glantan.mp3"} ], "Beskrivning":"Långt in på skolgården på den nybyggda skolan Källan, nästan på en hemlig plats, finns skulpturen Gläntan. Skulpturen tronar med tre vingar upp ur en sandlåda och ger förskolebarnen en vision av något som sticker upp. Den ger fantasieggande associationer om vad som kommer fram, kanske ett sjöodjur eller en säl. Thale Vangen har placerat skulpturen här för att stimulera och vara en del av barnens lek. Konstverket är det första i Ystads kommuns satsning på 1%-regeln vid nybyggnation. Genom ett särskilt projekt har konstverket tillkommit i samråd med skolan och upphandlats på ett nytt sätt. Barnen kan nu glädjas åt att få uppleva konsten redan från början.\n\n Konstnären Thale Vangen är bördig från Norge och gick ut Konsthögskolan i Malmö 2010, där hon nu bor. Hon har gjort flera skulpturala installationer och offentliga verk. Hennes bakgrund i naturvetenskap har påverkat hennes konstnärskap som ofta associerar till djur. Hon arbetar gärna i material som trä, hud, brons och smidesjärn. Hennes skulptur Morgonens bleka ljus kämpade med natten, finns i Vollsjö och utgår från en skröna av Fritiof Nilsson Piraten. Hennes skulpturer gestaltar ofta drömlika varelser i gränslandet mellan myt och verklighet.\n\n" } , {"Titel":"Gustaf V", "id": "18", "Konstnär":"Zadig, William (1884 – 1952)", "Material":"Brons", "År":"1954, på sin nuvarande plats 1982", "Dimensioner":"2,5 m med sockel", "Placering":"Regementsområdet, Nils Ahlins gata 1", "Latitude":"55.432685", "Longitude":"13.839319", "Ägare":"Lv 4:s Kamratförening, deponerad hos Ystads Militärhistoriska Museum som traditionsbärare.", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/88.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/09_Gustaf_V.mp3"} ], "Beskrivning":"Bronsbysten av Kung Gustaf V som endast återger hans huvud, är monterad på en långsmal hög granitpelare försedd med en bronsplatta på vilken det står: ”Gustav V under vars regering kåren uppsattes. Skänkt av Lv 4:s Kamratförening och medborgare i Malmö 1954.” Den har ursprungligen stått i Malmö där Lv 4 blev ett självständigt förband under Gustaf V:s regeringstid. Efter regementets förflyttning till Ystad placerades bysten på sin nuvarande plats 1982.\n\n Bysten är ett verk av konstnären William Zadig. Han var utbildad vid Konstslöjdsmuseets skola i Berlin 1902-08 och vid Konstakademien i Paris 1908-12. Han var bosatt flera år i Brasilien och senare i Paris. Han var under första delen av 1900-talet en av de mycket anlitade skulptörerna, inte bara i Norden utan även internationellt. Framför allt är han känd för sina många porträttbyster i brons.\n\n William Zadig är representerad på Malmö museum, Gallerie Rolf de Maré i Paris och på de kungliga slotten i Bryssel och Oslo.\n\n" } , {"Titel":"Längtan", "id": "25", "Konstnär":"Ålenius-Björk, Ivar (1905-1978)", "Material":"Brons", "År":"2010", "Dimensioner":"Med sten 0,9 m hög ", "Placering":"Vid Klosterdammen", "Latitude":"55.431111", "Longitude":"13.820278", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/26.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/14_Langtan.mp3"} ], "Beskrivning":"Trädgårdarna och planteringarna runt Klostret är tänkta som platser för vila och kontemplation. Klosterbänkarna med fundament i renässansstil omger Klostret. Där rabatter och gångstråk medgivit plats står klassiska parkbänkar som man kan slå sig ned på. En sådan plats ligger framför Klostret med utsikt över klosterdammen. Den buxbomomgärdade rabatten framför bänkarna förses med säsongsblommor från tidig vår till sen höst. Här placerades 2010 den lilla skulpturen Längtan av Ivar Ålenius-Björk. Konstverket var en donation av Inga och Rune Skarvik till Ystads kommun. Här kan man sitta och betrakta de förbipasserande och den lilla bronsflickan som sitter lite drömsk med ryggen mot människoströmmen.\n\n Konstverket Längtan skapades i mitten av 1950-talet. Ivar Ålenius-Björk var född i Malmö och utbildade sig där på Skånska målarskolan. Han studerade också på Det Danske Kunstakademi i Köpenhamn. Genom sitt moderna formspråk var han representerad på den prestigefyllda världsutställningen i New York 1939. Ivar Ålenius-Björk är också känd för sitt samarbete med Ystad Metall, kanske speciellt för designklassikern ljusstaken Liljan. I Ystad är Ivar Ålenius Björk även representerad med minnesplatsen på Runnerströms torg. Han är representerad med offentliga konstverk i bl.a. Malmö, Lund och Ängelholm. Han gjorde också många porträttbyster.\n\n" } , {"Titel":"Minnessten och bronsreliefer över A V Runnerström", "id": "38", "Konstnär":"Ålenius-Björk, Ivar (1905-1978)", "Material":"Sten och brons", "År":"1964", "Dimensioner":"Stenen 2,1 m hög", "Placering":"Runnerströms torg", "Latitude":"55.428327", "Longitude":"13.816805", "Ägare":"Ystads kommun", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/91.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/92.jpg"},{"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/93.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/18_Minnessten_och_bronsreliefer_over_A_V_Runnerstrom.mp3"} ], "Beskrivning":"Det lilla torget försågs 1964 med ett minne av stadens välgörare; Axel Viktor Runnerström. Platsen valdes med omsorg eftersom man visste att det var här han lekte som barn. Axel Viktor Runnerström föddes i Ystad 1888. Hans föräldrar drev en krog i staden. När Runnerström var 18 år reste han först till Tyskland och sedan till New York där han startade ett bryggeri. Han bryggde ett öl på samma sätt som han lärt sig i Ystad och blev med tiden en förmögen man. När han avled 1958 testamenterade han en stor summa pengar till en fond. Avkastningen skulle gå till undervisning av ungdomar samt till vård av fattiga och sjuka i Ystad. Fonden är fortfarande aktiv.\n\n Minnesstenen skulle åtföljas av någon form av konstverk. Uppdraget gick till konstnären Ivar Ålenius-Björk som gjorde tre bronsreliefer. En av dem är ett porträtt av Viktor Axel Runnerström med texten ”Axel Viktor Runnerström 1888-1958. Han glömde aldrig sin ungdoms stad.” De andra relieferna föreställer studerande ungdomar och gamla som får hjälp. Torget har under senare år fått en kompletterande gestaltning av Ystads kommun.\n\n Ivar Ålenius-Björk var född i Malmö och utbildade sig där på den skånska målarskolan. Han studerade också på Det Danske Kunstakademi i Köpenhamn. Genom sitt moderna formspråk var har representerad på den prestigefyllda världsutställningen i New York 1939. Ivar Ålenius-Björk är också känd för sitt samarbete med Ystad Metall, kanske speciellt för designklassikern ljusstaken Liljan. Ivar Ålenius-Björk är i Ystad också representerad med konstverket Längtan vid Klosterdammen. Han är representerad med offentliga konstverk i bl.a. Malmö, Lund och Ängelholm. Han gjorde också många porträttbyster.\n\n" } , {"Titel":"Mor och barn", "id": "26", "Konstnär":"Åstradsson, Anna-Greta (1945–1997)", "Material":"Betong", "Dimensioner":"1,9 m hög", "Placering":"Ystads lasarett, vid ingången till Barnmorskemottagningen", "Latitude":"55.433203", "Longitude":"13.817802", "Ägare":"Region Skåne", "Bild":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/images/27.jpg"} ], "Audio":[ {"url":"http://ystadskulpturpark.se/files/20_Mor_och_barn.mp3"} ], "Beskrivning":"Utanför Ystads lasarett till vänster om huvudentrén och framför Barnmorskemottagningen står en reslig skulptur i betong som föreställer en mor med sitt barn. En lämplig placering med ett motiv som passar till platsen. Den stora trygga modern håller sin högra arm beskyddande över det lilla barnet som verkar söka tröst. Moderns ömma anletsdrag stärker känslan av trygghet och omhändertagande. Skulpturen är gjord av konstnären och skulptören Anna-Greta Åstradsson.\n\n Skulpturen “Mor och barn” stod först i konstnärens egen trädgård. Ingen kommun ansåg sig ha råd att köpa in den. Efter det att Anna-Greta Åstradsson blivit behandlad för sin cancer på lasarettet skänkte hon skulpturen hit. Den stod först på en undanskymd plats under ett träd med lyftes 2019 fram till sin nuvarande plats efter en behövlig rengöring.\n\n Anna-Greta Åstradsson föddes 1945 på en lantgård i Frörum norr om Tomelilla. Hon började tidigt med sin utbildning på Hermods tecknarskola. Senare kom hon in på Konstakademien i Köpenhamn där hon studerade för professor Svend Wiig Hansen. Hon målade akvareller, tecknade och skulpterade. Hennes motivkrets återgav ofta djur, natur, barn och moderskap.\n\n Anna-Greta Åstradsson betecknade gärna sig själv som radikal feminist. Hon fick stipendium b.a. av Fredrika Bremerförbundet. I Danmark finns flera offentliga skulpturer av henne. Hon bodde i många år i Bästekille och blev tidigt medlem i ÖSKG. Hon avled 1997.\n\n" } ] } ]}